Od najmłodszych lat uczmy dziecko słuchać. Zaczynajmy od prostych dźwięków i przechodźmy do złożonych.
Nauka komunikowania się z dzieckiem nie zaczyna się w momencie wypowiadania przez niego słów, ale rozpoczyna się już znacznie wcześniej w okresie tzw. przedsłownym.
Niektóre dzieci nie zaczynają mówić w wymaganym rozwojowo czasie.
Brak komunikacji rodzi frustrację. U rodziców i u dziecka.
Zaburza relacje z rówieśnikami.
Dezorganizuje życie.
Czego warto uczyć dziecko, które nie mówi i słabo reaguje na naszą mowę?
- reagowania na pojedynczy dźwięk
- reagowania na dźwięki instrumentów
- wykrywania i reagowania na dźwięki otoczenia
- reagowania na początek i/lub koniec dźwięku/wypowiedzi
- wykrywania ilości dźwięków
- reagowania na podstawowe dźwięki mowy (dźwięki Linga)
- reagowania na inne dźwięki mowy (np. wyrazy dźwiękonaśladowcze)
- wskazywanie źródła i lokalizacji dźwięków
Co się dzieje, gdy dziecko niemówiące godzinami stymulowane jest anglojęzycznymi filmikami i piosenkami?
To tak, jakby od 9 miesięcznego niemowlęcia oczekiwać jazdy na rowerze.